Duitsland

Via Claudia Augusta

Richtingwijzer Hermannsweg

Kaffeemühle

De Hermannsweg is de 159km lange "kammweg" van het Teutoburger Wald en loopt van Rheine tot Horn-Bad Meinberg. De meer dan 100 jaar oude Hermannsweg behoort tot de "top-trails"van Duitsland. De weg is vernoemd baar Hermann dem Cherusker, die in het jaar 9 na Chr.in de Varusslag drie Romeinse legioenen versloeg. Deze lange afstandswandeling kan het hele jaar door gelopen worden.

Wij hebben de Hermannsweg gelopen in begin september 2016 vanaf Rheine tot Bielefeld in totaal 6 wandeldagen.

Hieronder volgt de route:

Dag 1. Vanuit Rheine loopt de route via Gellendorf en Heine het eerste stuk langs de rivier de Ems en daarna langs akkers en weilanden naar het dorp Bevergern. Totale afstand 15,4km.

Dag 2.
Deze wandeldag loopt vanuit Bevergern, met mooie vakwerkhuizen, richting Ems en daarna begint de klim aan het begin van het Teutoburger Wald. Vandaag licht bewolkt en de schaduw van de bomen is welkom.
Na 22,6km komen we aan in Tecklenburg, waar we overnachten.

Tecklenburg, het noordelijkste
                 bergstadje van Duitsland

Uitzicht in Rheine op de Ems

Uitzicht vanaf de Hermannsweg

Dag3.
Vanuit Tecklenburg vertrekken we met prachtig wandelweer  voor een tocht van 23,1km naar Bad Iburg.De uitzichten vanaf het pad zijn prachtig. Aan beide zijden van de kamweg kunnen we kilometers ver kijken. Ongeveer 5 km voor Bad Iburg komen we een welkom Waldwirtschaft tegen.

Dag 4.

Vandaag zijn we van Bad Iburg naar Borgholzhausen gelopen. Dit is een erg lange en vermoeiende dag geworden. Ruim 25 kilometer stijgen en dalen. Wij hebben er bijna 8 uur over gedaan.

Dag 5. We zijn weer helemaal fit om vandaag van Borgholzhausen naar Bielefeld te lopen. De afstand is vandaag 21,4km. Zoals zo vaak treffen we weinig horeca onderweg, meestal ruhe-tag, juist de dag dat wij er lopen.

Dag 6. De laatste loopdag is een korte. Van de buitenwijk in Bielefeld door het centrum van de stad naar het station om met de trein terug te reizen naar Rheine. Totaal 9,8km.