Ganesh Himal

Op de Pangsung Bhanyahng-pas op 3.822
            meter

Nepalese vrouwen met brandhout
Op zondag, 29 september 1992 ben ik vanaf Schiphol met Biman Bangladesh Airlines vetrokken naar Nepal voor de Ganesh Himal tocht van 4 weken.
We vliegen via Athene, Dubai, Bombay naar Dhaka in Bangladesh. Vandaar overstap naar Kathmandu in Nepal

Terras van het Summit Hotel in Kathmandu

Gang langs gebedsmolens

Fietstaxi op Durbar Square in Kathmandu
De eerste dagen brengen we door in het Summit Hotel in Kathmandu. We bezoeken de tempel van Swayambonath, de zogenaamde "apentempel". Verder een bezoek aan het centrum van Kathmandu en een beetje bijkomen van de reis, bij het zwembad.

Tempel van Swayambonath

Donderdag, 3 oktober 1991.
Om 6 uur zitten we in de bus. Veel drukte onderweg en opstoppingen. Om 15.00 uur zijn we in Ghorka. Een drukte van jewelste.
Menu 1e kamp: verse tomatensoep, rijst, bonen met aardappels, als dessert een peer. Koffie of chocolademelk na. Om 9 uur naar bed.

Onze bus kon er net niet langs.

De eerste week volgen we gedeeltelijk de Kali Gandaki tot Chuichet.(2650m). De tweede week gaan we "off the beaten trek".Vaak moeten de sherpa's zich met kapmessen een pad banen door het struikgewas. Vooral de eerste dagen hebben we veel last van grote bloedzuigers, die overal tevoorschijn komen. Iedere avond alle kleding, de slaapzak en de tent controleren, anders is het de volgende dag een bloedbad in de slaapzak. Zelfs in de schoenen vinden we de bloedzuigers terug. Heel smerig en bloederig!!

Tijdens deze tocht spreekt alleen de sirdar engels, maar die heeft deze trek nog nooit gelopen, alleen de kok, die geen engels spreekt, heeft de trail 1 keer gelopen. Er is dus veel overleg tussen beiden, terwijl we regelmatig het juiste pad kwijt zijn. Na het avondeten is er een soort briefing in de eettent door de sirdar en ook de kok "koeterwaalt"dan mee, om de route voor de volgende dag te bespreken. De afstand is altijd "not so far"en het weer altijd "good".

Lunchplaats waar de kookploeg al bezig is

Op woensdag zijn we bij Khapchet (1950m) en de sirdar heeft problemen met de keuze van de trail. Uiteindelijk kiest hij voor de zwaarste en zijn we 's avonds op 2900 meter en allemaal bekaf. De route vervolgt richting Neberu, maar daar moeten we de rivier oversteken en er is geen brug.
De sherpa's en de dragers bouwen van boomstammen en takken zelf een brug over de rivier. 's Avonds laat komen we aan in ons kamp in Neberu, aan de overkant van de rivier

Een aantal van de dragers rusten even

De volgende dag gaan we richting Hindung en verder noordwaarts naar de meren van Kalaseto Kund.

Zo bouw je met elkaar eerst een brug en daarna steek je de rivier over.

Einde van de 2e week. Het is koud, we zijn boven de 4300 meter en we moeten veel klimmen en dalen. De meren onder Ganesh Himal blijken op een andere plaats te liggen dan we vooraf tijdens de briefing hebben gehoord. We hebben vanaf nu alleen kampen op puin, ijs en water.

Zondag, 13 oktober 1991.
Kamp in Seto Kund. Wat is het koud!!
Vandaag zelf ons pad zoeken over ongebaand terrein. Prachtig zonnig weer en mooi uitzicht over de Ganesh Himal.

Dinsdag, 15 oktober 1991.
Na een paar heel koude nachten dalen we weer af richting Hindung.
Daar wordt het Hindoe Nieuwjaar gevierd en de sirdar geeft de dragers een geit, die onder grote belangstelling wordt geslacht.
Ook wordt er veel chang (inlands bier) en raksi (rijstwijn) gedronken en gezongen en gedanst.
Pas om half 10 naar bed, wat voor ons laat is.

Even pauze voor de sherpa's

"Off the beaten track" bij het meer van Seto Kund
   (4.400 meter)

Woensdag, 16 oktober 1991. Ons kamp ligt op 2400 meter en we gaan vandaag weer stijgen. Vandaag 18 kilometer gelopen. De lunch is al om 09.30uur, wel erg vroeg vandaag. Morgen wordt zware dag, veel klimmen.

Pangsung Bhayahng-pas (3.822m) in de mist Donderdag, 17 oktober 1991. Redelijk geslapen. Erg koud!
We moeten vandaag van 2.400 meter naar de ruim 3.800 meter hoge Pangsung Bhanyahng pas waar het ontzettend koud is en erg veel wind staat. Om 3 uur zijn we op de pas en vlak daaronder hebben we ons kamp.

Vrijdag, 18 oktober 1991. We hebben een rustdag net onder de Pangsung pas. Het is zonnig weer en iedereen doet zijn was. Eind van de middag weer koud en om 7 uur lig ik al in bed.

Zaterdag, 19 oktober 1991. We gaan vandaag nog een pas over, de Pakdol Bhanyahng op 3.600 meter. Temperatuur is minus 5 graden. Wel makkelijk pad naar beneden. We dalen af naar de Yure Karka rivier en verder tot Gadrang (Katlang) op 2.750 m.

Om 4 uur zijn we in ons kamp waar 's avonds sherpa Mingma een stuipaanval krijgt. Heel spektakel met legerarts en lama priester.

Het dorp Gadrang op 2.750 meter

Kookploeg bezig met de maaltijd met sherpa Mingma, die nog zit bij te komen van de stuipaanval van de afgelopen nacht.

Wasdag in kamp onder de Pangsung Bhanyahng pas met op de foto onder een boerenfamilie die toekijkt bij ons kamp.

Zondag, 20 oktober 1991. Wat een nacht, ik heb geen oog dichtgedaan. Mingma schijnt weer opgeknapt te zijn. De hele dag afdalen. We hebben een kamp in Swayambensi op 1.600 meter. Terug in de bewoonde wereld.

Maandag, 21 oktober 1991. We lopen erg snel naar ons eindpunt, Dunche waar we morgen worden opgehaald door een bus. Hier nemen we afscheid van alle dragers.

Afscheid van onze dragers groep in Dunche.

Dinsdag, 22 oktober 1991 gaan we met de bus terug naar Kathmandu. We zijn om 8 uur vertrokken en  arriveren om 17.00 uur bij het Summit Hotel. De volgende dag de-briefing met Rogier.

Vrijdag, 25 oktober 1991. Om 12 uur gaan we richting vliegveld en om 15.10 uur landen we in Dhaka (Bangladesh) vanwaar we 's nachts vertrekken om via Bombay, Dubai en Athene naar Amsterdam te vliegen.